Villkor

Villkor

PLEASE NOTE: We only accept orders from Sweden. For international orders, please email our customer support info@lexis.se

Betalning

Du som kund måste vara över 18 år för att få handla hos oss (annars måste målsman vara den som står som beställare).

Priser är angivna i svenska kronor (SEK) och kan väljas inkl. moms eller exkl. moms.  Priset som gäller vid beställningstillfället är det som gäller även vid leveranstillfället med reservation för systemfel, skrivfel och prisändringar p.g.a. ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Minsta beställningsbelopp som expedieras är 300  kr.

 

Betalningsalternativ

Faktura Företag – Stat, kommun, landsting samt aktiebolag
Stat, kommun, landsting samt aktiebolag, ingen avgift. Betalningsvillkor 30 dagar (i vissa fall 14 dagar). Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag (50 kr) samt dröjsmålsränta med 26% + gällande referensränta. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen. Lexis universitetsbokhandel kan överföra Fakturan till Klarna med en kortare kredittid på 14 dagar.

Klarna Faktura  – Privatperson, enskild firma, handelsbolag samt ideella föreningar
Handla nu – betala efter leverans! När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

En aviavgift om 29 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Klarna Konto
Delbetala från 50 kr/mån! Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här

Kortköp
Vi accepterar för närvarande VISA och MasterCard utgivna av nordiska banker. När Du betalar med bank-/kreditkort hanteras betalningen av vår betalningspartner Nets Sweden AB/Teller för att garantera en snabb och säker betalning. Vi använder oss av 3D Secure, en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för säkra betalningar över Internet. Alla uppgifter som knappas in på kassasidan är krypterade med SSL-kryptering. Samtliga transaktioner som innehåller personuppgifter och kortuppgifter är krypterade, det innebär att ingen obehörig kan se de uppgifter som skickas! Summan reserveras på ditt konto när ordern är genomförd och dras sedan när paketet lämnar oss.

 

Leveransalternativ

Avhämtning: Avhämtning av varor sker på Lexis Papper, Stora Gråbrödersgatan 13, Lund. Betalningen sker i förhand med VISA och Mastercard. Ingen extra avgift tillkommer. När vi har mottagit din betalning plockas ordern och då skickas ett mail med paketnummer till dig. Paketnummer krävs för att paketet ska lämnas ut. Detta för att vi/du ska vara säkra på att det lämnas till rätt person!

DHL Servicepoint Paket Privatperson
DHL Servicepoint, maxvikt 20 kg, skickas till mottagarens närmsta Servicepoint. Leveranstid är 2-5 dagar, beroende på leveransadress, allmänna helgdagar m.m. Kollinumret kan användas för att följa paketet på DHLs hemsida. När paketet når ombudet skickas det ut en avisering via sms. Saknas mobilnummer för avisering skickas ett mail till din registrerade mail. DHL kan även skicka ut avisering via brev. Paketet kan hämtas ut först efter ombudets avisering. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Om inte paketet hämtas ut returneras det till avsändaren. Lexis.se förbehåller sig rätten att debitera kunden de kostnader som uppstår i samband med retur och expeditionsavgifter f.n. är lägsta beloppet 300:- inkl moms. (Detta belopp styrs av beställningens verkliga vikt och volym)

DHL EUROPREMIUM Företgskund
Vid leverans till företag väljer vi DHL Europremium paket, dvs leverans direkt till företaget. Om företaget ej har öppet under kontorstid eller beställaren har angivit felaktig eller ej fullständig leveransadress kan en tilläggsdebitering av DHL pga leveranshinder tillkomma, denna avgift faktureras i efterhand (Leveranshinder 75 kr exkl moms, Ändring av transportuppdrag 160 kr exkl moms).  Om företaget inte är bemannat kontorstid ange det under ”Meddelande till butiken” så skickar vi med DHL Servicepoint.

Om paketet är skadat vid uthämtning ska det anmälas omgående till ombudet eller transportören. Kontakta även vår kundtjänst tel 046-123278 (vard 10.00–18.00) eller epost info@lexis.se. För mer information om DHL Servicepoint, se DHLs hemsida www.dhl.se

 

Fraktkostnader

Fraktkostnaden för DHL Servicepoint/DHL Europremium paket är 59:- SEK inkl moms per order och gäller endast för leveranser inom Sverige. Maxvikt 20 kg. Om beställningen överstiger maxviktsgränsen tillkommer en extra fraktkostnad och den baseras på vikt och volym på beställningen. Vi kontaktar Er om detta sker. Fraktkostnaden är beräknad för en leverans. Inga delleveranser.

Eftersom vi strävar efter att vara ett miljövänligt företag, kan leveranser ibland ske i återanvända kartonger. I vissa fall skickar vi försändelsen som brev med samma fraktkostnad. Vid eventuell retur utgår fraktavgift om slutbeställningen ej överstiger 1000 kr inkl moms.

 

Leveranstid

Vi levererar normalt inom 2-5 dagar. Vid förskottsbetalning gäller leveranstiden från det att betalning kommit oss till handa. Vi reserveras oss för längre leveranstider utanför vår kontroll. För beställningsvaror kan leveranstiden ibland vara längre. Om du är i behov av snabbare leveranser kontaktar du vår kundtjänst, så försöker vi hitta en lösning.

 

Garanti/Reklamation

Vi ger minst 6 månaders garanti på alla produkter du köper hos oss. För batteri- och eldrivna produkter gäller 1 års garanti (Gäller ej batterier som ingår). Detta gäller om inte annat anges på produkten och för både privatpersoner och företag. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt i 3 år. Garantin omfattar fabrikations- och tillverkningsfel. Om varan går sönder p.g.a. att anvisningar inte följts, allmän förslitning eller ovarsam behandling räknas det inte som fabrikationsfel.

Köparen ska reklamera en felaktig vara inom skälig tid efter att felet uppmärksammats. Enligt Konsumentköplagen är det vid reklamation efter garantitidens slut upp dig som konsument att bevisa att felet fanns redan från början. Spara alltid kvittot för eventuella garanti- och reklamationsärenden. Vid reklamation vänligen kontakta vår kundtjänst tel 046-123278 (vard 10.00–18.00) eller epost info@lexis.se.

För vidare information – kontakta Konsumentverket på www.ko.se

 

Avbeställning / Ändring

Önskar du avbeställa eller ändra din beställning måste det ske omgående. Kontakta vår kundtjänst tel 046-123278 (vard 10.00–18.00) eller epost info@lexis.se. Om beställningen hunnit lämna vårt lager tillämpas distansförsäljningslagen.

 

Öppet köp / Ångerrätt / Bytesrätt

Vi tillämpar distansförsäljningslagen för privatpersoner, vilket innebär att du som konsument erbjuds 14 dagars öppet köp / ångerrätt efter att varan mottagits. För att öppet köp / ångerrätt ska gälla måste produkten vara oanvänd och förpackningen vara hel, helst obruten. Återköp accepteras ej för programvaror, bild- eller ljudupptagningar vars plombering/försegling (med försegling avses även teknisk plombering, t ex serienummer) brutits eller för varor specialbeställda för kunds räkning. . Datorer/handdatorer/räknare och liknande produkter (ex vis mobiltelefoner) vars plombering brutits och/eller operativsystemet startats återköpes ej.

Returfrakten betalas av konsumenten och måste skickas med företagspaket eller DHL Europremium till Lexis universitetsbokhandel. Paketet ska vara spårbart.  Vi hämtar ej ut postpaket, busspaket eller dylikt (uthämtning av postpaket debiteras 150kr inkl moms).

Vi debiterar lägst 120:- exkl moms (150:- inkl moms) vid användning av vår retursedel (DHL).

Öppet köp / Ångerrätt gäller Ej företag!

Om du ångrar ditt köp ber vi dig att kontakta vår kundtjänst tel 046-123278 (vard 10.00–18.00) eller epost info@lexis.se. inom 14 dagar efter att du tagit emot varan. För att vi ska kunna hjälpa dig snabbt och smidigt behöver vi ditt kvittonummer, namn och produktens namn. När vi har mottagit varan gör vi en kontroll av att den är ok. Efter att kontrollen är färdig gör vi en återbetalning.

 

Transportskada / Felleverans

Vid dold transportskada, fel varor eller saknade varor skall anmälan ske till vår kundtjänst tel 046-123278 (vard 10.00–18.00) eller epost info@lexis.se. inom 3 dagar. Om du mottar en vara där ytterpaketet har blivit skadat under transporten – anmärk detta till utlämningsombudet/chauffören omgående, kontakta sedan vår kundtjänst tel 046-123278 (vard 10.00–18.00) eller epost info@lexis.se. inom 3 dagar.

 

Säker kortbetalning

När du kommer till kassan är du på en krypterad sida. Det betyder att all information som lämnas här är skyddad mot insyn av andra via kryptering. När du väljer att betala med Visa/Mastercard så kommer du att få fylla i uppgifter som efterfrågas i kassan och sedan bekräfta ordern. Därefter flyttas du över till Nets säkra betalsida. Här kommer du att få fylla i dina kortuppgifter och sedan bekräfta betalningen.

Du som har 3D-Secure aktiverade på dina kort kommer att få identifierar dig via din banks 3D-lösning antingen via bankdosa eller med ett hemligt lösenord. När betalningen är godkänd så kommer du att slussas vidare till vår sida igen där du ser din bekräftelse på att vi har mottagit din beställning.

Om du upplever något problem eller undrar över något, kontakta vår kundtjänst tel 046-123278 (vard 10.00–18.00) eller epost info@lexis.se.

 

Kontaktuppgifter

Lexis Papper
Stors Gråbrödersgatan 13
222 21 Lund

Org.nr. 556620-4573
Momseregistreringsnummer SE556620457301
Godkända för F-skatt

tel 046-12 32 78

info@lexis.se
www.lexis.se